tirsdag den 30. oktober 2012

Weekend i Budapest

Så er der blevet sorteret i alle billederne og de er nu klar til at komme på bloggen. Som sagt, så havde vi en rigtig dejlig tur. Vi tog et tog fra Steyr kl. 9.14 fredag og efter 2 skift og 5½ time endte vi i Budapest.
Jeg havde forventet en meget beskidt by med gamle, nedslidte bygninger. Men her blev jeg positivt overrasket! Byen består stort set kun af gamle men flotte bygninger og der er forholdsvis rent over det hele.
Vi gik hen til vores hostel, Tiger Tim's Hostel, hvor vi blev indkvarteret og fik en guide til de gode spisesteder og serværdigheder af vores vært Tim. Fredagen blev kun brugt på bad, indkøb og middag, da vi alle var noget trætte.

Gruppen, der var afsted

Lørdag startede vi dagen med at tage på marked. Det var et super lækkert marked, der var placeret i noget, der kunne ligne en gammel godshal. I stueniveau var der fyldt med madboder og ungarske specialiteter og på 1. sal var der souvenirs i alle arter og former.

Efter marked bevægede vi os op mod det Royale Palads. Turen foregik langs Donau, hvor vi krydsede Den Grønne Bro, gik forbi Den Hvide Bro og krydsede til sidst Kædebroen.

Den Grønne Bro
Kædebroen

Nedenfor ses noget at det Royale Palads. Det var et kæmpe sted, nærmest et fort med en hel by inden for murene. Vi var ikke inde i bygningerne, der agerede mure for fortet. Vi befandt os kun på pladsen indenfor, hvor der også var rigeligt at se.

Under hele det Royale Palads er der en underjordiske labyrint, der blandt andet er blevet brugt som fangehul for Dracula og hospital under 2. Verdenskrig. Turen for turister var ca. 1,7 km og der var udstillinger af kostumer fra Operahuset i Budapest i nogle af rummene.

Søndag startede vi med at tage på "The House of Terror" museum, hvor der var en stor udstilling af hele den historiske krigsperiode fra før 2. Verdenskrig til efter. Det var et meget interessant museum, hvor man havde genskabt nogle af de fangehuller og toturkamre, der blev brugt. Vi måtte desværre ikke tage billeder derinde, så I må nøjes med skrevne ord.
Efter museumsbesøget tog vi hen til den største kirke i Budapest, Sct. Stephen Katedral. Det var kæmpe stort og utroligt smukt, både bygningen og indretningen. Her er den protestantiske tro simpelthen en billig løsning i forhold til hvad katolikkerne kan præstere!

Efter kirken gik vi hen til det Ungarske Parlament. Det var desværre bevogtet med en radius af 50 meter, så vi kunne ikke komme særlig tæt på, men flot var det. Det optimale billede af Parlament bygningen er at finde på den anden side af Donau, da man kan få "panorama" billedet af hele bygningen, men det fik jeg desværre ikke.

Inden søndag sluttede med frokost og togtur, nåede vi at se De Jødiske Sko, som står på et bestemt stykke af breden. De skal symbolisere stedet, hvor jøderne blev skudt og faldt i floden.