mandag den 1. oktober 2012

Første skoledag

I dag var den "rigtige" første skoledag. Indtil videre har det været introduktion og et 3-dags seminar, som var obligatorisk for alle internationale studerende. Men i dag havde jeg min første undervisning. Faget hedder "Austrian Culture and Civilization", hvor vi kommer til at få en mere dybder viden om den østrigske kultur, historie, politik osv. Tror nu at det bliver et rigtige hyggefag, for det er kun for internationale studerende og vores underviser sagde, at der var mulighed for udflugter, hvis vi havde lyst. 
I dag kom jeg også i tanke om, at jeg har slet ikke fortalt noget om landet jeg bor i men kun om byen. Så her kommer en hurtig gennemgang af Østrig. 
Østrig er delt op i 9 regioner, som I kan se på kortet ovenfor. Jeg bor i den del der hedder Oberösterreich som grænser op til Tyskland og Tjekkiet, hvor Steyr er den 3. største by. I lørdags besøgte vi Linz, som er hovedstaden for Oberösterreich, men det kommer der et indlæg om senere. Oberösterreich har spillet en central rolle i verdenshistorien, for det er den region Adolf Hitler er født i, hvilket betyder at selv den dag i dag er folket her præget af en national skyldsfølelse. Da vi var i Linz fik vi en del at vide omkring Adolf Hilter f.eks. at han var kvart jøde. Familien Hitler flyttede til Linz, som ligger 50 minutter i tog fra Steyr. Adolf Hitler ville rigtig gerne være en kunstner eller arkitekt i sine unge dage, men på grund af at han forlod skolen uden et eksamensbevis var det ikke muligt for ham at tage en uddannelse. Så for at gøre en laaang historie kort, meldte han sig ind i et tysk naziparti. Hans drøm var dog altid at gøre Linz til den smukkeste kulturby, så mange smukke bygninger er blevet bygget i Linz under hans tid som rigskansler. 
Det var et lille historisk indlæg, skal nok opfange mange kulturforskelle og særlige varemærker om Østrig senere hen. 

Grüß Gott..!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar