onsdag den 21. november 2012

På gårdbesøg

I mandags var vi på udflugt efter undervisningen i "Austrian Culture and Civilization". Vores underviser havde spurgt os, om vi havde lyst til at besøge en af de mange "selvforsynende" gårde, der er i Østrig. Og denne tur havde jeg selvfølgelig meldt mig på. 
I Østrig er der rigtig mange mindre gårde, som producere æblemost og æblecider, derudover har de også et beskedent landbrug. Man kan komme ud og besøge disse gårde og få et måltid eller "Jause", som er et mindre måltid, og så selvfølgelig et glas æbledrik. Men alt hvad de sælger er selvproduceret, også kødet der indgår i Jause. 
Jeg fik en æblecider, men blev faktisk noget skuffet, da jeg smagte den. Jeg havde forventet en stærk og sød æblesmag, men den smagte mere af lunken hvidvin - Øv..! Smagte ikke æblemosten, men den så nu også noget tynd ud. Kan huske at vi plejede at få ren æblesaft fra Haven, hvor Bedste og de andre samlede alle de æbler de kunne, og pressede rent saft ud af dem. Den juice var helt mørkebrun og smagte virkelig skønt af æble..! Så tror bare, at jeg havde for høje forventninger og har heller aldrig smagt rigtig cider før.. 
Men det var da bestemt hyggeligt og en oplevelse man skal prøve, hvis man engang besøger det østrigske land. Og Jausen smagte ganske udemærket - her var der nemlig ingen klister-bolle til..!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar