søndag den 13. oktober 2013

Lidt om mit arbejde...

Mit hovedområde siden februar har været dokumentation inden for IT. Jeg startede ud med at lave et excel ark, hvor alt IT udstyr skulle dokumenteres i. Det ark er blevet ændret mange gange og har udviklet sig til en fuld dokumentation af alt vores hardware der er involveret i IT-Infrastruktur. 

Det lyder måske meget teknisk og jeg brugte også meget tid på læs-og-forstå aktiviteter i begyndelsen, men det er faktisk forholdsvis simpelt.
På mejeriet har vi 2 server rum, så hvis det ene skulle stå i flammer eller være fyldt med vand, så kan mejeriet stadig fungere, da vi har redundans for netværket. Hvis vi ikke har netværk har vi intet mejeri - alt er styret gennem systemer, hvilket aldrig er set før hos et mejeri. Vi kan undvære netværk i 15 minutter før vi må stoppe al produktion og få akut aflastningshjælp fra alle Arla-mejerier i UK. Andre mejerier kan måske undvære netværk i en uge før det bliver kritisk og klare sig med manuelt arbejde og papirssedler. 

I de 2 server rum har vi i alt 17 serverskabe og udover det, har vi 23 serverskabe placeret rundt omkring i mejeriet. I de skabe er det typisk:
- Fibre patch paneller 
- Kobber patch paneller 
- Switch til administrations netværk
- Switch til produktions netværk 
- Server 
- UPS (Uninterruptible power supply) = et virkelig godt batteri

Min dokumentation har bestået i at dokumentere hvor hvert stykke udstyr er placeret, i hvilket skab og hylde, hvad det bliver brugt til og hvem der har leveret det.
Yderemere, har næsten hvert stykke udstyr ca. 24 porte, hvor jeg har dokumenteret hvad hver port er konfigureret til, hvad for et vLan det er på, hvor den er kablet hen til, og hvad bliver den brugt til.

Det har været et forholdsvis stort stykke arbejde som hele tiden skal opdateres, da der bliver lavet ændringer i konfigurationen og kabling. Men nu da IT-infrastrukturen er blevet fastlagt og alle installationer er færdige, er jeg også meget tæt på at være færdig med mit arbejde og kan aflevere det til vores automation ingeniør.  

Den ene af vores server rum

Eksempel på et server skab hvor der skal være dokumentation for hver eneste port.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar