fredag den 6. september 2013

Første mælk på flaske

I dag var en stor dag for Arla Foods i Aylesbury - vi fik det først mælk på flaske, placeret i mælkebure og transporteret med AGV'er. Vi er i en periode lige nu, hvor vi tester driften af pumper, ventiler, maskiner, systemer, mikrobiologiske prøver osv. og indtil i dag har vi testet dem separat eller i mindre kæder og med vand i stedet for mælk. Men i dag testede vi et "end-to-end" flow, dvs. vi fik sødmælken ind fra en lastbil og fyldt i en silo, hvorefter den blev pasteuriseret og homogeniseret, kom i en fyldetank og blev ledt ud til en fyldelinje. Mælk blev fyldt på flasker med etikette og låg, samlet i mælkebure og transporteret til vores "køleskab", hvor AGV'er flyttede dem. 

I starten gik det ikke helt, som det skulle. Den første "mælk" der kom på flaske var bare hvidt vand, den anden omgang var meget tynd mælk, den tredje omgang var skummetmælk sammen med fjerde omgang. Men femte omgang lykkes det at få sødmælk på flaske. Det er på ingen måde salgbart mælk, men det var heller ikke målet. Jeg smagte mælken og den smagte nu udmærket. 
Efter vi havde fået sødmælk på flaske, satte vi gang i etikettemaskinen og endte med at få et "ordentligt" produkt ud i den sidste ende af flowet. 
Næsten alle var samlet nede i fyldehallen fra kl. 15-16, hvor mælken blev fyldt på flaske og der blev taget rigtig mange billeder, fik da også selv taget nogle med mobilen. 

Efter testen var kørt helt færdig og vi kunne stemple dagen som en succes, mødtes projektgruppen (hvilken også inkluderede mig) til en skål med champagne. Kan slet ikke forstå at en praktikant som mig kan være med til at opleve alle disse ting og være med i et byggeri så stort. Jeg er på ingen måde færdig med projektledelse...!





AGV (Automated Guided Vehicle) er robotter, der er systemstyret. Vi er det eneste mejeri i verden, der bruger denne for for teknologi og de erstatter manuel håndtering af mælkeburene, som er utroligt hårdt arbejde. De får input fra systemet om hvor de skal hente mælk og til hvor de skal levere det. Jeg er helt tosset med dem..!  



2 kommentarer:

  1. Det ser spændende ud. Tillykke med mælken!
    Jeg melder mig gerne til at prøvesmage mælken inden den ryger i butikken. Bare send et par liter til Århus om ugen, så giver jeg konstruktiv bedømmelse (hint: jeg synes bedst om mælk fra jersey-køer...)

    Mange hilsner
    Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal jeg nok give videre...!
      For det er lidt ærgerligt at hælde 2800 liter mælk ud i afløbet.

      Slet